نوبخت: سد هراز با فاینانس تکمیل می شود / اعتبار برای گرهگشایی بخشی از جاده جایگزین به محور هراز پرداخت میشود
به گزارش ۶بهمن پرس : محمدباقر نوبخت شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید از سد مخزنی هراز شهرستان آمل افزود: مجوز استفاده از فاینانس برای تکمیل این سد پیش از این از شورای اقتصاد گرفته شده و سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبیرخانه شورای اقتصاد با نظر مثبت این طرح را مطرح کرد و اکنون در حال گذراندن مراحل اداری اخذ مجوز است.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت سد هراز در تامین آب کشاورزی و آشامیدنی مازندران، گفت: برای پشتیبانی از این اقدام، از همه منابع برای تسهیل و شتاب در روند ساخت سد مخزنی استفاده خواهد شد.
وی افزود : تاکنون سرمایه گذاران خارجی برای فاینانس این طرح اعلام آمادگی کردند که یکی از آنها از کشور چین با پیشنهاد مبلغ ۴۵۰ میلیون یورو است که در کمترین زمان با اختصاص منابع مالی جدید شاهد پیشرفت های بیشتری در ساخت این سد خواهیم بود.
نیاز یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی سد هراز برای تکمیل
نوبخت با بیان اینکه سد مخزنی هراز یکی از سدهای بزرگ و مهم درمازندران است که میتواند ۱۴ درصد از آب های سطحی و رودخانه پرآب هراز را پیش از هدر رفتن ، مهار کند ، گفت : برای تکمیل ساخت سد هراز با اقدامات جانبی در قالب یک مجموعه بزرگ که درحال انجام است ، به بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی اضافه کرد : بخشی از این هزینه ها مربوط به حدود ۹ کیلومتر از جاده هراز ( آمل به تهران ) است که با ساخت سد زیر آب می رود و هم اکنون جاده جایگزین آن به طول ۱۱ کیلومتر با یک تونل به طول یکهزار و ۶۰۰ متر در دست ساخت است.
دو اولویت برای دولت در سال۹۷
معاون رییس جمهور، به دو اولویت مهم دولت در سال ۹۷ در حوزه راهها اشاره کرد و گفت : یکی از این اولویت ها، تکمیل طرح های حوزه راههای مواصلاتی و بزرگراهها در دست اجرا در تمامی کشور است.
وی اضافه کرد : با تلاش و پشتیبانی خوب دولت ، جاده فیروزکوه به قائمشهر تعریض و چهارخطه شده و جاده هراز نیز تاکنون ۶۴ کیلومتر از مسیر ۱۰۱ کیلومتری آن تعریض و چهارخطه شده و دولت برای تکمیل ۳۷ کیلومتر دیگر بسیار جدی است وپشتیبانی می کند.
نوبخت عصر پنجشنبه از جاده هراز وارد مازندران شد و به همراه استاندار و جمعی از مدیران دستگاههای اجرائی استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از سد در حال ساخت هراز بازدید کرد.
سد مخزنی هراز از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۱۵۰ متر و ۳۷۳ متر طول تاج ، به ظرفیت نهایی ۶۵۰ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه هراز ودرفاصله در ۲۲ کیلومتری جنوب شهر آمل در حال ساخت است.
اعتبار برای گرهگشایی بخشی از جاده جایگزین به محور هراز پرداخت میشود
محمدباقر نوبخت در بازدید از اجرای طرح تونل در دست احداث جاده جایگزین سد هراز اظهار داشت: پیمانکاران و مسئولان اجرای پروژه جاده جایگزین سد هراز با جدیت کار خود ادامه دهند.
وی ادامه داد: مبالغ مورد نیاز برای اجرای اولویتبندیها انجام شده تا هر چه زودتر شاهد گرهگشایی مسیر باشیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه مهندسان و پیمانکاران خودشان را آماده کنند قبل از پاییز امسال بخشی از جاده جایگزین را به مرحله اجرا برسانند، گفت: بودجه برای گرهگشایی بخشی از جاده جایگزین به محور هراز پرداخت میشود.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه جاده جایگزین محور هراز از مسیرهایی بوده که در اولویت قرار دارد، افزود: جاده جایگزین در حدود ۱۱ کیلومتر بوده که به جاده هراز متصل میشود.
ابراهیم یخکشی با اشاره به اینکه از این پروژه دو تونل هر کدام به طول حدود ۱۶۰۰ مترمربع بوده است، افزود: ۷ کیلومتر جاده رفت و برگشت داریم و چند دستگاه پلهای خاص و جاده چهاربانده در حال احداث است.
وی ادامه داد: پیشرفت جاده حدود ۱۱ درصد در بخش چهار خطه بوده و دریاچه سد را شامل میشود؛ جاده چهار خطه نزدیک سد و محل سد و پایین دست چهار بانده میشود.
یخکشی با تاکید بر اینکه زمانبندی جاده ۴۲ ماه است که حدود ۳۰ ماه گذشته و فقط ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم، عنوان کرد: برای این جاده ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که شامل بودجه سد، جاده در مجموع در ردیف سد است.
معاون رئیس جمهور همچنین پس از بازدید از جاده جایگزین محور هراز از اجرای پروژه سد بازدید کرد.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0